Automatisering Dr. Sticker

Automatisering Dr. Sticker


Succesverhaal Description

Germen Kroon van GrafiStore heeft het druk met de automatiseringswensen van Dr. Sticker. Het bedrijf met ongeveer 12 werknemers bedient jaarlijks 60.000 klanten.

Peeters: “Dan moet je wel flink automatiseren, je kunt gewoon niet zonder als je op de zeer schommelende marktbeweging moet meebewegen, en dus soms ook flink moet opschalen. En dat kunnen wij dankzij de inzet van Enfocus Switch binnen al onze workflows.”

Hoe ben je in contact gekomen met GrafiStore?

“Tegenwoordig is het met beurzen kommer en kwel, maar in het pre-coronatijdperk kwam ik vrijwel overal, tot zelfs nog afgelopen jaar in de Verenigde Staten. Ik plan die bezoeken strak, om gericht op zoek te gaan naar oplossingen. Germen kwam ik zo’n 3 jaar geleden tegen op een beurs en er was meteen een soort van
no-nonsense klik. Ik merkte dat hij wist waarover hij het had.”

Peeters heeft zelf een ICT achtergrond en richtte zijn bedrijf op in 2001, toen nog naast zijn bestaande baan. Hij zegt in de eerste tien jaar zijn bedrijf gewoon als ‘leuk’ naast zijn werk te hebben gezien. Maar het groeide zo hard, dat de baan werd opgezegd en een serieuzere vorm werd gekozen. “We werkten in het begin nog letterlijk vanuit een zolderkamertje.” Het bedrijf is nu gevestigd in een fraaie lokatie in Roosendaal.

Een volledig eigen ontworpen webshop, inmiddels de derde versie

Hoe kwam je op het idee om je te richten op stickers?

“Dat deden we omdat we tegen redelijk lage kosten een printer/plotter/snijder konden kopen, anders dan de flink in de papieren lopende spullen bij ‘gewone’ grafische bedrijven. Gek genoeg konden we wel dezelfde prijzen hanteren, waardoor we snel al meer overhielden dan de reguliere grafische bedrijven.”

Hoe deed je onderzoek naar hulp in automatisering?

Peeters: “We spraken met veel mensen in die tijd. Met onze eigen kennis die we in de afgelopen jaren hebben opgedaan, ook op het gebied van webshops, wisten we best wel op welke wijze al dan niet een klik met iemand zou ontstaan. Met Germen ontstond die klik, we begrepen elkaar, zonder al te zakelijk te hoeven doen. We merkten aan elkaar dat we beiden lol hadden in hetzelfde.”

Het draaide allemaal om efficiënter, sneller en schaalbaarheid.

“Toen Germen bij Dr. Sticker kwam, zag hij meteen de uitdagingen. Die hadden we natuurlijk vooraf wel geformuleerd, maar zonder dat het veel tijd kostte zag hij meteen de pijnpunten.”

Wat heeft GrafiStore voor jullie gedaan?

Voorbeeld van de interactieve opbouw van Enfocus Switch workflow blokken

Peeters: “Eigenlijk was het allerbelangrijkste de training van 2 dagen in Enfocus Switch. Dat opende onze ogen, we begrepen meteen de kracht van dit stuk gereedschap en we hadden ook al snel door dat Germen de aangewezen persoon was om de basis van de workflows in elkaar te zetten. Het invoeren van alle parameters konden en kunnen we zelf wel, daarvoor verstaan we ons eigen vak goed genoeg.”

GrafiStore werkt 2 tot 4 uur per week aan de workflows bij Dr. Sticker.

Wat hebben jullie bereikt?

“Samen met GrafiStore hebben we zo’n 60-70% aan DTP-tijd bespaard. Veel handmatig ‘gedoe’ zit nu allemaal in geautomatiseerde workflows. Met de enorme productiecapaciteit die we nu hebben, zien we vaak pas aan het einde van het proces het uiteindelijke product, dus geen moment eerder. Dat betekent dat alles is geautomatiseerd, natuurlijk allemaal voorzien van de vele controlepunten in de workflows.”

Switch is voor ons de digitale robot aan wie je alles kunt vragen.

“Wij bedenken werkelijk van alles. Onze eigen automatiseringsman is natuurlijk ook iemand met seniore kennis. Anders red je het niet. Je moet eigenlijk intern bijna net zo goed zijn als Germen”, zegt Peeters lachend.

Wegen de kosten op tegen de opbrengsten?

Peeters: “Ja, bij ons is de inzet zeer rendabel, maar realiseer je dat ik dat kan en mag zeggen vanwege onze enorme schaalbaarheid, waarmee we dus maar liefst 60.000 klanten per jaar (groot en klein) kunnen bedienen. Met die schaalgrootte kunnen we makkelijk onze licentiekosten betalen en ook Germen makkelijk twee tot vier uur per week inzetten.”

De no-touch-workflows leveren dus het geld op binnen het bedrijf. Zo noemt Peeters het voorbeeld van de ‘dode-hoek-stickers’ voor vrachtwagens, een goed lopend periodiek product, met specifieke eisen, volledig ondergebracht in een geheel eigen workflow met talloze uitvoeringen en parameters.

Welke productie-apparatuur zetten jullie in?

“We werken nu voornamelijk met Mimaki en Agfa, die twee merken vormen bij ons de kern van ons bestaan, maar ook hier zoeken we steeds naar noviteiten, die aansluiten op onze wensen met betrekking tot automatisering en schaalbaarheid. Zo kijken we ook naar de verdere automatisering van de materiaalwissels op de printers, hetgeen voor de operators een besparing van 30% in tijd moet gaan opleveren.

Hoe vat je de samenwerking met GrafiStore samen?

Peeters: “De klik met Germen zit vooral in de menselijkheid. Hij heeft weinig op met hoogdravend zakelijk gedoe. Ik ook niet. Hij wil gewoon graag en oprecht helpen. Ik zie dat ook hij geniet. Hij houdt gewoon – net zoals wij – veel van zijn werk.”

Dr. Sticker zegt door middel van slimme automatisering de ‘wedstrijd’ ten opzichte van de grote online aanbieders goed mee te kunnen spelen. “Je moet steeds op de top van automatisering blijven zitten, anders wordt het een lastig verhaal.” Peeters, tot slot: “Die eerste twee dagen cursus in Switch was voor ons het belangrijkste ‘keerpunt’. Daar zal ik Germen altijd dankbaar voor blijven.”

Kopfoto: Albert Vlamings en Geert Peeters (met toestemming geplaatst: fotograaf Fred Schuch).