FAQ

/FAQ
FAQ 2017-03-13T09:46:31+00:00
Wat is het verschil tussen ISO Coated v2 en FOGRA39? 2017-11-09T21:52:48+00:00

Het kleurprofiel ISO Coated v2 komt tamelijk overeen met FOGRA39, maar is niet geheel hetzelfde.
De overeenkomst is dat ze beiden een geringere totale inkthoeveelheid hebben, namelijk 330% inktdekking over 4 kleuren. ISO Coated v2 is de nieuwere stabielere versie van FOGRA39.

Het verschil is dat ze allebei een andere opbouw hebben voor grijstinten; FOGRA39 gebuikt minder zwart (K) waardoor automatisch (en dus ook bij conversies) meer cyaan, magenta en geel (CMY) is de grijstonen bevat. ISO Coated v2 heeft in de grijstonen meer zwart (K), waardoor er minder cyaan, magenta en geel (CMY) gebruikt worden. Dit levert drukwerk op van een stabieler kwaliteit, minder kleurzweem en dus ook beter voor repeat-orders.

Op de ISO Coated v2-norm is tevens een norm gebaseerd woord de diepdruk (heat set), namelijk ISO Coated v2 300% (ECI). Deze heeft een maximale inktdekking van 300%.

Organisaties als ECI, BVDM en FOGRA bevelen het gebruik van “ISO Coated v2 (ECI)” en” ISO Coated v2 300% (ECI)” aan. Beide profielen zijn gebaseerd op de FOGRA39-norm en dus het nieuwere broertje van FOGRA39.

Hoe installeer ik de Plug-ins voor Enfocus Connect opnieuw? 2017-03-13T09:46:32+00:00

Hoe installeer ik de Plug-ins voor Enfocus Connect opnieuw?
De Plug-in voor Adobe InDesign lijkt weg te zijn maar de connector is er wel.

Iedere connector welke aan te maken is vanuit Enfocus Connect You én een exportfunctie gebruikt in Adobe-applicaties heeft een Plug-in nodig. Deze plug-ins zijn gratis te downloaden van de officiele webpagina van Enfocus Connect.

De plug-ins voor Connect YOU, Connect ALL en Connect SEND zijn allen dezelfde.

Hoe verwijder je PDF-exportstijlen van Enfocus Connect You? 2017-03-13T09:46:32+00:00

Hoe verwijder je PDF-exportstijlen van Enfocus Connect You?

Wanneer je een upgrade uitvoer vanaf Connect You 11 naar 12 kan het zijn dat er ten onrechte instellingen bewaard blijven in de export-plugins. Deze zijn gemakkelijk te verwijderen.

Normaliter staat bij een PDF-exportstijl van Connect You ‘Annuleren’ of ‘Ok’.
Hou nu de Option-key ingedrukt en ‘Ok’ wordt ‘Verwijderen’.

Klik hier op en de exportstijl wordt verwijdert.

Connect You Verwijder Instelling

Schermafbeelding van Enfocus Connect You bij de export van Certified PDF vanuit Adobe InDesign.

QuarkXPress start niet op 2017-03-13T09:46:32+00:00

QuarkXPress wil niet meer starten, een erg vervelend, maar bekend fenomeen. Dit heeft voornamelijk te maken met de QuarkXPress voorkeuren die in de bibliotheek van uw gebruikersomgeving staan.

Er zijn twee manieren om de voorkeuren te herstellen / resetten:

1. Start QuarkXPress op met de Alt-toets ingedrukt.

Hiermee zegt u in feite tegen OS X dat het programma moet worden gestart alsof dit voor het eerst is. Een nadeel van deze wijze van opstarten is dat de voorkeuren van QuarkXPress verwijderd worden. Heeft u specifieke PDF instellingen gemaakt, dan zult u deze opnieuw moeten maken.

2. Verplaats / backup de voorkeuren voordat u QuarkXPress opstart

In OS X is de gebruikersbibliotheek te benaderen door met de Alt-toets ingedrukt op Ga te klikken (Ga staat in het menu, wanneer u Finder als actieve applicatie heeft). Omdat u de Alt toets ingedrukt houdt, wordt nu Bibliotheek zichtbaar. Klik vervolgens op Bibliotheek. Nu wordt een Finder venster geopend. Ga naar de map Preferences en vervolgens naar Quark. In de map Quark staat/staan de versie(s) van QuarkXPress. Stel u werkt met versie 10. Sleep dan de map QuarkXPress 10 naar uw bureaublad (of een andere lokatie).

Nu heeft u een backup van uw voorkeuren gemaakt en is QuarkXPress weer op te starten.

OS X: Programma afkomstig van onbekende ontwikkelaar 2017-03-13T09:46:32+00:00

OS X heeft, sinds versie 10.8 Mountain Lion, een extra beveiliging ingebouwd gekregen om het installeren van malafide software tegen te gaan. De melding die u ziet, wanneer u software wilt installeren of starten is: Programma.app is afkomstig van een onbekende ontwikkelaar en kan niet worden geopend.

is afkomstig van een onbekende ontwikkelaar

Indien u de software die u wilt installeren/starten echt wilt gaan gebruiken, is de beveiliging eenvoudig uit te zetten. Ga via het Appel menu naar Systeemvoorkeuren. Selecteer Beveiliging en Privacy. In het tabblad Algemeen vindt u de instelling: Sta programma’s toe die zijn gedownload bij: en stel deze in op: Elke willekeurige bron.

OS X Beveiligingsinstellingen software

 

OS X of Mac start niet meer op 2017-03-13T09:46:32+00:00

Start uw computer niet meer op? Dan zijn er een aantal stappen waarmee u ervoor zorgt dat uw computer weer opstart;

1. Veilige modus opstarten

Wanneer u uw computer aanzet hoort u een opstartgeluid. Zodra u dit geluid hoort, houdt u de Shift-toets op uw toetsenbord ingedrukt. Hiermee vertelt u uw Mac dat deze in veilige modus moet opstarten. U ziet dan een voortgangsindicator op uw beeldscherm.

OSX - Mac start niet op

Nadat uw computer in veilige modus is opgestart, herstart u deze vervolgens op de normale manier (zonder toetsenbord combinatie).

2. Opstarten vanaf herstelpartitie

Vanaf OS X 10.7 Lion wordt er op uw harde schijf een herstelpartitie aangemaakt. Het is mogelijk om op te starten vanaf deze partitie. Opstarten vanaf uw herstelpartitie geeft u toegang tot programma’s zoals: schijfhulpprogramma en het Mac installatieprogramma. Om vanaf de herstelpartitie op te starten houdt u zowel de Command (cmd) toets als de R toets ingedrukt (Command + R) wanneer u het opstartgeluid hoort.

Nadat u bent opgestart vanaf uw herstelpartitie is het mogelijk om uw harde schijf te herstellen met schijfhulpprogramma of OS X opnieuw te installeren (bijvoorbeeld vanaf uw Timemachine backup).

3. Opstarten met DiskWarrior om uw harde schijf te repareren

Wanneer uw computer niet wil opstarten, duidt dit vaak op een ernstig probleem. Het kan zijn dat de gegevens op uw harde schijf beschadigd zijn. Dit is te herstellen met DiskWarrior van Alsoft. DiskWarrior herstelt fouten en zorgt ervoor dat uw systeem weer opstart en goed werkt.

4. Inbrengen bij GrafiStore

Krijgt u uw Mac echt niet meer opgestart? Dan mag u deze uiteraard bij ons binnen brengen. Wij kijken uw Mac na en zullen ons volledig inzetten deze weer aan de praat te krijgen. Wanneer u besluit uw Mac bij ons te laten repareren, waarderen wij het als u dit van tevoren bij ons meldt. Bel: 0546 850231.