Germen Kroon was te gast op het door Easyfairs geplande Sign & Print Expo webinar. Normaal zou nu het event “Sign & Print Expo” plaatsvinden, maar deze is nu verschoven naar 22, 23 en 24 maart 2022.

Een klein groepje grafici genoot zichtbaar van het fysieke mini event in de Evenementenhal Gorinchem op 8 juni. Online keken meer dan 100 geïnteresseerden naar het samenkomen van dit clubje specialisten via een live webinar over automatisering en inkjet in de grafische industrie.

sign en print expo 2021

Het eerste discussieblok over automatisering van workflows en webshops.
Peter Luit, Germen Kroon, Ramon van Wingerden en Theo van den Broek

De ondernemers kwamen samen voor een live sign en print webinar over heden en toekomst, met een focus op automatiseringsprocessen en inkjetontwikkelingen. In de spiksplinternieuwe studio op de eerste verdieping van de Evenementenhal presenteerde Peter Luit het live webinar in drie blokken.

Tekst door Jolanda van Drie / Peter Luit.

Versnelde automatiseringsprocessen

germen in gesprek met ramon

Germen Kroon (links) in gesprek met Ramon van Wingerden

Softwareontwikkelaars Germen Kroon (GrafiStore), Theo van den Broek (ISI) en Ramon van Wingerden (Prindustry) zijn de panelleden met kennis over automatisering in de grafische industrie. Germen en Theo vooral vanuit de workflow en Ramon vanuit de
e-commerce. De eerste brandende vraag van Peter voor hen: “Is er een blijvende invloed van automatisering te zien?” Dat kunnen alle mannen beamen vanuit hun eigen vakgebied. Germen: “Wij zien steeds meer grafische bedrijven die hun processen willen automatiseren. Veel mensen zijn thuis gaan werken, waardoor processen nog efficiënter op elkaar moeten aansluiten.” Ramon: “Wij merken dat veel van onze grafische klanten ook meer willen automatiseren. Dit zijn de grotere merkeigenaren. We werken dan samen met de grafisch ondernemer voor een eigen online bestelsysteem voor zo’n merkeigenaar. Grafisch ondernemers zijn sterk in drukwerkproductie, maar voor het IT vraagstuk gaan ze naar een softwarepartner.” Theo: “Automatisering gebeurt ook omdat er geen nieuwe mensen worden aangenomen voor functies die ook geautomatiseerd kunnen plaatsvinden. Online zie je dat de verkoop niet alleen meer vanuit de traditionele grafische hoek komt. Ook de packaging industrie biedt hun standaard verpakkingen steeds meer online aan.”

 

IT is een vak apart

Voor veel bedrijven is het automatiseren van processen te complex om zelf te ontwikkelen. “Tegelijkertijd kost een gemiddelde goede IT’er ook wat en zijn grafische bedrijven voor hen niet het meest aantrekkelijk om te werken”, zegt Germen. “Grafische bedrijven kiezen daardoor vooral voor externe softwarepartners, die het hele grafische proces van A tot en met Z moeten kennen om te kunnen automatiseren. Als softwareontwikkelaar moet je in staat zijn om dit proces technisch juist te vertalen en vervolgens het personeel hierop te kunnen trainen.” Theo vervolgt: “Je moet ook een bedrijfsadviseur zijn. Elk grafisch bedrijf stelt zich de vraag hoe de toekomst eruitziet. Wanneer je bij klanten aan tafel zit, heb je het over het hele ecosysteem. Ben je nog in staat om efficiënt te produceren? Wat kun je doen om je als kleiner grafisch bedrijf te herontwikkelen als intermediair? Het zijn vragen die verband houden met automatisering.” Ramon tot slot: “Verregaande automatiseringen bieden juist ook kansen. De ontwikkeling van visitekaartjes opmaken is al heel oud, maar het laatste jaar zie ik hier grote sprongen in. CHILI publish ontwikkelt bijvoorbeeld smart templates. Eén zo’n huisstijl templates kan dynamisch meerdere formaten voor print en web genereren.”

Het tweede discussieblok over inkjet en de relatie tot offset en toner (Ewout Maartense, Marcel Martens en Frank Huigen)

De vlucht van inkjet

Dat inkjet een enorme vlucht heeft genomen is geen geheim. Hoewel de technologie al even bestaat, duiken vakmedia de laatste twee jaar wereldwijd massaal bovenop de printtechnologie. De ontwikkelingen lijken een stuk sneller te gaan dan die op het gebied van offset en toner. Frank Huigen (Canon), Marcel Martens (HP) en Ewout Maartense (Landa) laten hier in het tweede blok hun licht over schijnen. Ervaren zij ook die groei in dit high-end printsegment? Ewout vertelt: “Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen die de groei van inkjet stimuleren. Je ziet het volume dalen voor de offset persen en er is een duidelijke groei in packaging. Het zijn ontwikkelingen die digitaal in de kaart spelen.” Collega Marcel duidt: “Offset blijft wel bestaan naast digitaal, maar de markt wil steeds snellere en efficiëntere producties en dat kan uitstekend met inkjet.” “Goede automatisering is tegenwoordig veel belangrijker dan kwaliteit”, haakt Frank in. “De kwaliteit van alle diverse technieken is in de loop der jaren al flink verbeterd. Het vraagstuk gaat om strategische keuzes.”

Leveranciers ondersteunen bij strategische keuzes

Met die strategische keuzes zijn veel grafische ondernemers op dit moment bezig. “COVID versnelt dat denkproces”, vervolgt Frank. “Dat is ook precies het vlak waarin we klanten het meeste ondersteunen. Als leverancier delen we uiteraard kennis over de machines, maar dit is relatief makkelijk en snel te leren. De uitdagingen zitten in het commerciële traject richting klanten, het vermarkten en het automatiseren.” Marcel bevestigt: “Ondernemers zoeken naar andere mogelijkheden op het vlak van techniek, maar we helpen ook in business support. Vooral bij kleinere bedrijven mist die kennis. Als leveranciers geven we bijvoorbeeld workshops.” “Je kiest je apparatuur ook op basis van de juiste kennis en keuzes”, vervolgt Ewout. “In de high-end markt gaat het uiteraard ook om de waarde van het product. Een Landa-pers rijd je niet even op een vrijdagmiddag naar binnen. Het zijn kapitaalintensieve investeringen waarbij je rekening houdt met een bepaalde doorlooptijd. Daarbij ondersteunen wij als leveranciers onze klanten om de juiste afwegingen te maken.”

BOPE naar Gorinchem

Jos Steutelings in gesprek met Rowdy van Nieuwenhuizen over #BOPE 2023

Blok 3 geeft ons een energieke afsluiter mee voor de toekomst. Beurzen komen er weer aan en er zijn volop plannen voor de langere termijn. Dat geldt in ieder geval voor de samenwerking tussen het VIGC en Easyfairs. Jos Steutelings (VIGC) laat weten in 2023 voor het eerst hun Benelux Online Print Event in Nederland te organiseren, in de Evenementenhal Gorinchem. Een primeur, want het event is al jarenlang succesvol in België. Jos verduidelijkt de keuze: “In 2022 vindt BOPE om logistieke redenen weer in België plaats, omdat de planning van het afgelopen jaar is doorgeschoven. Dat we daarna naar Nederland gaan, komt omdat we ook steeds meer kennis in Nederland willen verspreiden. Online print is duidelijk heel belangrijk in onze industrie en daar kunnen we veel over vertellen.” Rowdy van Niewenhuizen van Easyfairs is blij met de komst van BOPE: “Het VIGC en Easyfairs werken al voor diverse events samen. De komst van BOPE in 2023 laat zien waar we goed in zijn: fysieke evenementen organiseren. Hybride vormen met digitale technieken, zoals dit live webinar, blijven mogelijk, maar dat er hier weer fysieke evenementen komen is een ding wat zeker is!”

Meer over het webinar en de gestelde vragen van de deelnemers via https://www.signprintexpo.nl/webinar-gemist/

 

Bekijk het event hier terug op YouTube

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
Ik Accepteer