Procesverbetering

Minder is meer

Procesverbetering

Minder is meer

Bij het finetunen van processen gaan we grondig te werk. We nemen de bestaande procedures onder de loep, speuren naar struikelblokken en pluizen alles tot in de kleinste details uit. Dit is een simpele beschrijving van een relatief complex proces. Dit komt omdat elke onderneming uniek is en daarmee ook haar eigen processen heeft.

Voor de verbetering van processen helpt gezond boerenverstand, logisch nadenken, ervaring en brainstormen met anderen heel veel.

Waarom procesverbetering

Van zwakke schakel naar sterke ketting

Procesverbetering wordt doorgaans niet zomaar uitgevoerd, maar eerder met het doel om de efficiëntie te verhogen, wat uiteindelijk de winst ten goede komt. Bij procesverbetering wordt vaak gezocht naar manieren om:

  • De procesduur te verkorten;
  • Kwalitatief en efficienter te produceren;
  • Verspilling te voorkomen in zowel materiaal als menselijke capaciteit;
  • Een meer gestroomlijnd productieproces.

Stappenplan procesverbetering

Hoe begin je er aan

Het verbeteren van processen vindt vaak plaats als een doorlopende activiteit of als onderdeel van een project. In beide gevallen is de opzet redelijk hetzelfde. In het algemeen worden de volgende stappen genomen om processen te verbeteren:

  • Analyseren
  • Uitwerken
  • Valideren
  • Implementeren

Na het implementeren kun je een ander proces nemen of hetzelfde proces nogmaals verbeteren. In dat geval zit je meer in de kwaliteitscirkel van Demming.

GrafiStore helpt drukkerijen en printbedrijven met optimaliseren

Benieuwd of wij je verder kunnen helpen met procesverbetering?

info@grafistore.nl +31 (0)5 46 85 02 31